۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۸:۱۶

وحیدی:

16هزار نوآموز خراسان شمالی تحت پوشش طرح سنجش سلامت قرار می‌گیرند

16هزار نوآموز خراسان شمالی تحت پوشش طرح سنجش سلامت قرار می‌گیرند

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به آغاز طرح ملی سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: بیش از 16 هزار نوآموز خراسان شمالی تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

محمد وحیدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طرح ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، همزمان با سراسر کشور از روزهای پایانی اردیبهشت ماه در خراسان شمالی نیز آغاز شده و تا پایان تیر ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مطابق آمار ثبت احوال استان، برای سال تحصیلی آینده 16 هزار و 800 کودک بدو ورود به دبستان در این طرح مورد سنجش قرار می گیرند، اظهار داشت: در خراسان شمالی 13 پایگاه سیار برای اجرای این طرح پیش بینی شده است.

وحیدی با اشاره به اینکه این طرح ابتدا در روستاها به اجرا درآمده و بعد از پایان سنجش نوآموزان روستایی در مناطق شهری اجرا می شود، اضافه کرد: به منظور اجرای این طرح در این استان حدود 100 نفر عامل اجرایی در پایگاه های سنجش سلامت فعالیت می کنند.

به گفته وی در این طرح، سلامت جسمی شامل وضعیت چشم، گوش، دندان، قد، وزن و ...، سلامت روحی و روانی و نیازمندی های تحصیلی نوآموزان و کودکان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار می گیرد. وحیدی افزود: در طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان، کودکان در دو مرحله مقدماتی و تشخیصی و در 13 زمینه بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتار، آمادگی تحصیلی، اوتیسم، قد، توده بدنی، دندان، معاینات عمومی، ستون فقرات و فشار خون مورد ارزیابی و سنجش سلامت قرار می‌گیرند.

این مسئول گفت: در اجرای این طرح در صورتی که نیاز به ارجاع تخصصی شماری از کودکان وجود داشته باشد، آنها به متخصصین ارجاع داده شده تا با رفع و یا هدف گذاری مشکلات نوآموزان، نسبت به معرفی آنها به مدارس خاص اقدام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی در سال تحصیلی گذشته 16 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در طرح سنجش شرکت کردند که سه نفر دارای مشکل شنوایی، دو نفر بینایی و 50 نفر نیز کم توان ذهنی شناسایی و جذب مدارس استثنایی شدند.

علاوه بر این تعداد، 500 نفر نیز به نوعی اختلالاتی داشتند که در مدارس عادی ثبت نام شدند اما در پایان سال تحصیلی بار دیگر مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

خراسان شمالی با جمعیت 867 هزار نفری، 168 هزار دانش آموز دارد که در حال حاضر از این تعداد هزار و 300 دانش آموز زیر پوشش مدارس استثنایی هستند و علاوه بر این هزار دانش آموز دیگر که به نوعی دچار مشکل هستند نیز در مدارس عادی تحصیل می کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور پیش از این گفته بود که طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان برای سال تحصیلی جدید از اول خرداد ماه برای حدود یک میلیون و 250 هزار نوآموز در سراسر کشور آغاز می‌شود.

نامدارعبداللهیان اظهار کرده بود: امسال در 887 پایگاه سراسر کشور این طرح برای نوآموزان اجرا می‌شود.

کد خبر 2059325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha